Çekme Aracı Operatörlük Belgesi
ÇEKME ARACI İŞ MAKİNESİ OPERATÖRLÜK BELGESİ
Tanım ve Yasal Gereklilik
Çekme Aracı (Tugger veya Terminal Traktör), fabrika, depo, liman ve havalimanı apronları gibi geniş ve özel sahalarda, treyler, dolly veya kargo ünitelerini (ULD) çekerek yatay yük taşıma ve manevra işleri için kullanılan motorlu araçlardır. Bu araçlar, "İş Makinesi" kategorisinde değerlendirilir ve kullanımları için yasal olarak Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) onaylı bir "Çekme Aracı Tipi İş Makinesi Operatörlük Belgesi"ne (G Sınıfı) sahip olmak zorunludur. Belgesiz kullanım, 6331 sayılı İSG Kanunu uyarınca ciddi yasal sorumluluklar doğurur.
Eğitimin İçeriği ve Amaçları
Eğitim programı, operatörlerin güvenli, hızlı ve hasarsız yük taşımacılığı yapabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sağlamayı hedefler:
-
İş Güvenliği ve Saha Kuralları: Çalışma sahası (apron, depo içi trafik) kuralları ve İSG önlemleri.
-
Makine Kontrolleri: Günlük rutin kontroller, makinenin teknik aksamları ve basit arıza tespiti.
-
Yükleme ve Bağlama Teknikleri: Treyler/dolly kilitlerinin doğru kullanımı, yükün güvenli bir şekilde bağlanması (halkalama/kancalama).
-
Manevra ve Sürüş: Yüklü ve yüksüz çekme, geri manevra, tünel geçişleri ve dar alanlarda hassas sürüş teknikleri.
-
Acil Durum Prosedürleri: Olası kaza ve arıza anlarında izlenecek adımlar.
Sertifikasyon ve Belgenin Kullanımı
Kursiyerler teorik ve pratik eğitimlerini tamamladıktan sonra, MEB'in yetkilendirdiği kurumlarca yapılan yazılı ve uygulamalı sınavlara girerler. Başarılı olanlara "Çekme Aracı Tipi İş Makinesi Operatörlük Belgesi" verilir.
-
Karayolu Kullanımı: Eğer çekme aracı karayolunda (özel sahalar dışına) çıkacaksa, bu belgenin Karayolları Trafik Kanunu uyarınca sürücü belgesine G sınıfı olarak işlenmesi zorunludur.
-
Belge Kodu: Ehliyete işletilirken kullanılan resmi iş makinesi kodu genellikle 105.57'dir.
-
Geçerlilik: Belgenin kendisi, Karayolunda kullanılmayacaksa dahi yasal olarak özlük dosyasında bulunmalı ve e-Devlet sisteminde görünür olmalıdır.
